woensdag 26 januari 2011

Schuttemajoor

Als ik een envelop van tafel pak om even een aantekening op te maken, zie ik het weer staan: Dominee.... pastoor .....Schuttemajoor. He ja, dat is dat rijmpje waar mijn moeder het gisteren ineens over had. Na een paar vreselijk drukke weken kon ik eindelijk een middag vrij plannen om naar haar toe te gaan. Lekker kletsen over van alles en nog wat. En zo kwam ook ineens dat halve rijmpje voorbij. Ik ken het niet, maar het klinkt als een aftelrijmpje. En het doet me meteen denken aan de Popla-reclame: “Koning, Keizer, Admiraal, Popla willen ze allemaal”. Dat vertel ik maar even niet, want dat verwart alleen maar.

Maar nu ik al werkend achter mijn computer zit, kan ik best even googlen op “Schuttemajoor”. Geen idee wat het is, en dat is ook googles gedachte, maar die oppert meteen of ik misschien “Schutter, Majoor” zoek. Goed idee! Als ik de pastoor er dan ook nog bijplak, duikt er een versje op. Ik pak meteen de telefoon. Mijn moeder zit er gelukkig naast en ik vertel dat we gisteren niet op de tekst van een versje konden komen, maar dat ik het gevonden heb. “We begonnen Dominee, lalala,lala, pastoor”. Mijn moeder valt meteen in: “Koning, keizer, schutter, majoor.” Ja, precies, die woorden! We moeten allebei lachen. “Het begin gaat”Edelman..”, mijn moeder valt meteen weer bij “.. bedelman, dokter pastoor, koning, keizer, schutter, majoor”, hoewel het nog steeds klinkt als schuttemajoor.

Het is een springtouwliedje, vertel ik mijn moeder. Ik ken het geheel niet, maar leuk is wel dat ik erdoor een op website met liedjes beland. Weliswaar met kinderliedjes, maar daar zitten hele mooie oude liedjes bij. Wie weet kan ik mijn moeder daarmee eens over de streep trekken om gezellig samen te gaan zingen. Met wat geluk schuift de buurvrouw aan en met nog meer geluk zijn de omwonenden hardhorend. Want dan kunnen we ons lekker uitleven in de muziek!

Ook op zoek naar liedjes? http://www.liedjesland.com/

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk, dat 'liedjesland', moet ik onthouden. Dankzij jouw bericht zit 't riedeltje al de hele dag in mijn hoofd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig he? Het betekent niks, maar heeft iets vrolijks. Het roept meteen de associatie met kinderspelletjes op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'Ik trouw met een:
    edelman, bedelman, dokter, pastoor,
    koning, keizer, schutter, majoor,
    soldaat, advocaat, kruidenier, officier.'
    En dan die twaalf beroepen herhalen tijdens het touwtjesspringen, net zo lang tot je een keer mis springt. Wat je op dat moment opnoemt is degene met wie je later trouwt.
    Daarna heb je ook nog:
    'Ik trouw in een: auto, koets, strontkar.'
    En volgens mij was er nog een derde couplet, maar dat kan ik op dit moment niet meer voor de geest halen.

    Zal ik nog eens met je moeder gaan touwtjespringen? ;-)

    Wij deden het ook met (2) kaatseballen tegen de muur ipv touwtjespringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vrees dat mijn moeder dan met een edelman trouwt. Hoewel, vrezen? Dat gun ik haar best :-)!

    BeantwoordenVerwijderen